Saturday 30 June 2012

dengan izin Yang Arif, saya aimi shazwani, PELATIH DALAM KAMAR.

haluuuu!!!!
seronoknya malam sabtu yang boleh melepak, makan sambil tengok tv, lepas makan baring, dah boring baring, main fesbuk, dan update belog lagi. haha

tadi pakcik tu telefon.
antara dialognya adalah seperti berikut:

pakcik: helo aimi, ada tak sarjan zulkifli call ko?
bidadari: haa? sarjan? kes mana?
pakcik: ala, kes polis tu.
bidadari: buat apa dia nk call saya pulak. saya tak pernah tahu pon kes tu.
pakcik: sebab ada laporan kecurian tu la
(sempena kehilangan broadband dia tu)
pakcik: dia call aku tadi, cakap barang kes dah dijumpai
bidadari: haa? dah jumpa!! kat mana?
pakcik: ada dalam poket baju aku kat rumah Klang.

kan aku dah kata.
aku dah pulang dah.
dia tu yg selalu lupa kan.
ngehhh!!!

takpe.takpe.
lepas ni tak pinjam dah.
bwekkk!!!
______________________________________________

berbalik kepada tajuk di atas,
aku bukan lagi pelatih dalam kamar.
saje je letak tajuk tu.

rindu nak pegi court dah.
dah 3 bulan aku tak appear dekat court.

awal-awal dulu mmg rasa seronok duduk ofis je.
lama-lama macam boring je. :P
kalau pegi court buleh la mengular kejap kan 
hahaha.
ni la niat sebenar ko kan cik bidadari!

hidup sebagai pelatih dalam kamar a.k.a chambering student..
pada aku..
mmg zaman kegelapan la.
aku tak tau pada orang lain macam mana.
sebenarnya takde la gelap sangat.--over sangat aku ni kan.

cuma letih la.
kerja banyak.
kadang-kadang, ada 5 case management, tapi ko kena attend sorang.
zaman aku, aku sorang je chambering dekat ofis tu.
so aku jela mangsa yang kena.

aku ingat lagi,
dah bawak beg sekolah yang penuh dengan file,
kendong lagi dekat tangan.
siap pernah ada orang offer nak tolong bawak lagi.
haha.
tapi bila aku seret beg roda, ada orang tegur pulak, ada bicara ke hari ni?
ishhh!!! berat tahu tak!

lagi haru kalau kes tu ada yang dekat MRCB, ada pulak dekat court bukit (kompleks mahkamah,seksyen 6)
haru jugak la nak ke sana ke sini.
lepas tu lawyer tu call, lawyer ni call.
aku selalu pening nak pegi mana satu dulu.

sepanjang chambering tu,
aku tak dapat kira dah berapa kali aku nangis.
ye, aku memang ciwek.
tapi aku takkan nangis saja-saja ok.

aku ingat lagi aku nangis sebab dah malam aku nk tido dah, baru boss call, cakap kena pegi KL esok.
mak aihh. aku yg budak hingusan ni mestila gelabah, tak baca file lagi. 

aku pernah jugak nangis otw nak pegi court.
sebab,
patutnya bos aku yg pegi hearing tu.
tapi sebab tiba-tiba dia terperasan ada salah kecik kat content surat tu yg melibatkan tarikh,
so tiba-tiba dia mengamuk.
ayat dia memang aku takkan lupa sampai bila-bila.
"ko dah buat taik, ko pegi bicara ni depan hakim, aku taknak pegi"

maka, aku pon dengan terkedek-kedek ambik fail tu,
masuk bilik master aku.
tiba-tiba, bos tu mengamuk lagi,
"aimi, bila nya ko nak pegi court ni, dah pukul berapa dah ni?"
 ko pegi sekarang!

hmm,
aku bukan takut nak pegi depan hakim tu.
cuak jugak la seposen sebab masa tu first time appear depan hakim.
tapi, aku sedih la sebab kejadian tu.

haha,
tapi masa ni en.fakri datang.
haha.
dia kata bos yg suruh dia datang tolong aku. :P

walaupun ofis aku nampak macam kejam, tapi kadang-kadang ada baiknya jugak tau.

habis je aku chambering, siap bawak aku pegi endon lagi.
firm ko ada?
haha

plus,
aku rasa elaun chambering yg ofis aku ni bagi, antara yg tinggi la dekat s.alam.
jgn la compare dengan KL, Damansara, Subang etc.

kesimpulan yang aku dapat buat,

kerja mana-mana pun sama je.
yang penting diri kita sendiri.

hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

kalau ditanya sama ada sesuai chambering dekat firm besau besau dan yg gah namanya tau firm yg kecik dan kalau sebut nama pon orang tak pernah nk dengar?

aku takda jawapan untuk tu.
setiap orang ada pendapat lain-lain.
kalau firm besar, dorang ada sistem dorang la kot kan. aku takde pengalama kerja dekat firm besar so tatau la macam mana nak kata.
kalau macam firm aku sekarang, memang letih la. lagi-lagi ko sorang yg chambering kat situ. 
pernah satu masa, kerani pon takde.
so, ko la kerani, ko la kadang-kadang jadi dispacth dan lain-lain.
tapi, alhamdulillah, aku rasa aku belajar la something la selama aku kerja dekat firm ni walaupun kecik.
bos-bos pon ok.
walaupun kadang-kadang (hampir selalu sebenarnya) letih jugak nak layan perangai-perangai bos-bos yang pelik ni.
kadang letih buat kerja satu hal, letih kena mengikut perangai yang pelik tu satu hal lagi.
haihh.
tapi, manusia memang macam-macam kan.
hadap je laaa...

tapikan, aku tak pernah la buat kopi.
phewww mujo.
sebab aku tatau nak buat kopi sebab aku tatau rasa kopi yg sedap macam mana.
kalau teh ke, boleh la kan.
milo mmg aku master la weh :P

pesanan-pesanan ringkas untuk mereka-mereka yang akan chambering lepas ni:
(aku takde la bagus sangat, tapi just nak share je la based on pengalaman aku)

1. kalau tak tahu tanya
aku pon selalu takut nak tanya, lepas tu kena marah sebab tak tanya. hahaha

2. bawak notebook tiap kali bos panggil 
sebab nanti mesti akan terlupa apa dia cakap + kalau dia ada tulis pon, mesti tulisan dia macam cacing kerawit :P 

ni contoh tulisan bos aku, tapi ni tahap boleh faham lagi la.

3. sentiasa sediakan baju black & white kalau hari tu korang datang ofis pakai baju warna pelangi.
sebab, kadang-kadang mesti akan ada yg tiba-tiba je bos call suruh korang pegi court.
*tiba-tiba teringat cik ida pegi court pakai baju hijau, mujo tudung dengan seluar hitam*
*cik lala dan cik ida pon pernah pegi court pakai baju kurung warna-warni*
gile la korang ni, contempt! haha
jangan contohi mereka!!

4. sentiasa bersedia
yang ni aku pon lemah. gile la nk sentiasa bersedia. macam doktor je dah gayanya.
tapi itulah hakikatnya. datang waktu cuti. datang waktu malam.
masa chambering ni memang tak sempat nak bercinta la pendek kata. hahaha
aku tatau la orang lain kan.
ni aku cakap, aku la. :P

5. kena ramah-tamah
sebab, nanti senang nak beramah-ramah dengan orang mahkamah dan juga PKP dan juga lawyer opponent.
tapi, pernah la terjadi satu kejadian yang mana aku bukan beramah-ramah, tapi bermarah-marah dengan akak kaunter bayaran dekat court bukit tu.
cessss.
sampai sekarang aku ingat muka dia. 
tapi sekarang kalau jumpa dia aku berlakon la konon muka baik gila macam muka nora danish dalam cerita tentang dhia tu kan.
hebat gile aku berlakon!

6. kala kena hantar kerja dalam bentuk hardcopy, sila prepare 2 copies. 1 untuk bagi bos, 1 untuk ko sendiri.
so, kalau bos ko cakap perenggan berapa nak betulkan, ko tau la nk betulkan kat mana.

7. kalau anda chambering area KL-Shah Alam,
sila tahu jalan untuk ke tempat-tempat berikut antaranya ialah:
(ni tempat-tempat yg aku selalu kena pegi)
-court Klang
-court Duta, KL
-court MRCB
-court Bukit (kompleks)
-bar council & Selangor Bar & KL Bar
-industrial court
-istana kehakiman, Putrajaya
-AGC, Putrajaya

ada banyak lagi, tapi aku rasa tiap orang mesti la lain-lain kan, so tak payah bersungguh sangat la nak list kan.

sepanjang aku chambering ni,
jauh la perjalanan aku dan si putih BKK tu.
dalam 2 bulan je dah kena servis.
rabak poket den.

BKK dah sampai Bangi.
dulu aku tatau pon jalan nak pegi Bangi ni.
first time pegi memang redah je.
k.ina siap lukiskan peta.haha.

paling jauh pernah kena pegi, court Muar.
mak aihhh.
dah la kena marah dengan hakim.
eee.. mujo aku bukan chambering kat muar.
serammm!

8. tahan lapar
sepanjang aku chambering, aku rasa aku kurus la sikit compared masa zaman belajar.
zaman LLB mmg semedang asyik makan je. tak boleh perut bunyik sikit, mesti turun carik makanan.
tambah pulak zaman tu tiba-tiba ada mymydin pulak kan bawah fac tu.
walaupun ofis ni bawah tu berlambak kedai makan,
tapi kadang-kadang tak sempat makan pon.
kadang-kadang time lunch dah kena gerak pegi sana pegi sini.
kadang kena siapkan jugak sebab nak guna dah dokumen tu.

tapi sekarang tak berapa kurus dah la sebab tak bz sangat mcm zaman chambering dulu.
tak bergerak ke sana sini. duduk je dalam ofis tu.

9. tebalkan telinga & kuatkan hati
yang ni memang kena ada la lagi-lagi kalau dapat bos yang prupru pruuuu kuat membebel dan kuat menyinga.
tu belum lagi kena bebel dengan PKP ke hakim ke.
eee, yg ni aku pon kadang-kadang kecundang la.
cik mas la yg selalu kena dengar aku membebel.
terima kasih cik mas!

cik mas mmg banyak berjasa dengan aku.
sapa lagi nk dengar aku membebel kalau bukan dia.

zaman aku chambering dulu mana ada ida, mana ada cik lala.
masa tu pakcik pon eksen. yela, masa tu aku kan kasta bawahan :P
haha.

10. simpan duit
hahaha.. yang ni penting. duit elaun tiap bulan tu simpan la sikit-sikit sebab nanti habis chambering boleh la korang pegi sana sini lepas tension dan meraikan zaman kegelapan korang yg dah menuju ke arah zaman kecerahan :P
aku tak dapat kumpul duit sangat pon tapi claim aku bulan tu masyukk..
dapat la aku beli GPS. woottwoott!
dapatla pegi jalan-jalan dengan acik popok ke icity, pegi tgk wayang, makan mcd.
(ye aku tau tgk wayang dengan makan mcd tu takde la special mana pon, tapi pada aku special la tu, kalau tak aku makan mamak je)

ok lah, tu je la buat masa ni yg aku dapat fikir.
aku rasa baju aku cuci tadi dah siap.
nak pegi jemur.
babai.

sapa-sapa nak chambering dekat firm aku,
boleh la hantar resume ke:
mhipartners@gmail.com :)
03-55664284

sempat lagi aku buat iklan kan.
haha.

babai semua.
mwahhh!









3 comments:

  1. salam cik bidadari,
    nak tanya sikit....agaknya rugi tak kalau student law tak buat chambering? sy yg bru graduate nie cm tak berhajat pulak nk buat chambering..instead sy cm nak cri kerja trus jadi legal assistant..mintak pendapat sikit..rasenya gelap ke masa depan sy kalo x buat chamberg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai haruka.
      rugi atau tak terpulang pada kita sendiri.
      awak fikir apa awak nak kerja. kalau awak rasa tak nak practice menjadi lawyer jadi ok sajelah kalau tak mau chambering.
      kerja apa pun sama saje asalkan gembira :) trust me. kegembiraan datang dari kita sendiri walau apa pun pekerjaan yang kita pilih.
      all the best .

      Delete
  2. tengs, tips yg berguna utk sy yg blurr2 br nk stat chambering ni. huhu.. kalo ada kosong chambering kt firm bleh rekemen. hihi..
    harap tuanpunya tanah baca

    ReplyDelete