Tuesday 2 September 2014

Misi sekeping hati dibawa berlari | PULAU PERHENTIAN

ya,
 April, 2013 aku dah ke Perhentian dengan geng anak-anak ayam aku.

kali ni,
aku pegi seorang saje.
Solo Trip lah kononnya.

23/8/2014, 
naik bas dari Shah Alam ke Kuala Besut.
24/8/2014 pagi pagi buta sampailah aku ke Kuala Besut nuh.

dalam bas kan, ada geng anak anak ikan kacak.
[wurrrrrrr-bunyi miang]

trip kali ni,
lebih seronok.
bukan setakat lebih.
SANGAT SERONOK.

sebab.
dikelilingi abang-abang pulau.


miahahaha!

hari pertama,
aku trekking ke windmill.
diteman abg banana.

ini pemandangan dari kawasan windmill.
sekali sekala berhubung dengan alam ciptaan Allah.
cantik kan.

lepas trekking dibawak snorkeling.
(mula-mula aku malas sebab takda geng)

ini first time snorkeling tak pakai life jacket!
wuhuuuu.
tolonglah percaya.
terima kasih abg banana! :)


2013 aku datang kawasan ni,
tak menjadi pantai.
takda pepasir. masa ni macam gua je.
ni 2013 masa aku datang dengan geng anak anak ayam aku.

2014, kawasan ni dah berpantai.
kata abg banana, mengikut musim air pasang surut.

haaa, tapi lepas snorkeling kena balik semula, dan kena mendaki tangga yang banyak ini.

tapi,
yang aku hairan, tidak lah juga aku mengurus.
sebab kat pulau selera makan memang bertambah.
makanan pulau sedap.
lagi lagi milo ais!

malam,
di ajak abg abg abg abg abg abg pulau makan bersama-sama.

lepas makan, dibawak berjalan di gigi air mencari pasir koho-koho menyala kata abg wan.
 sumpah, aku kagum.
rahsia alam.
aku tak boleh nak describe pasir koho-koho menyala ni.
silalah datang dan tengok sendiri.

esok pagi,
pegilah menengok matahari pagi.
lambat dah sebenarnya aku bangun.

berjalan sorang-sorang ditepi pantai memang macam orang putus cinta.
ekekeke.

ahh,
siapa kesah.






nah,
belanja selfie sekeping.

lepas berjalan jalan ala-ala putus cinta ni,
berserapan dengan abg abg abg pulau.

roti canai pulau sedap!
ditambah dengan milo ais.

aghhhhh.
jauhnya nak pegi kalau mengidam.

lepas kenyang serapan, aku balik tido kejap sebelum aktiviti seterusnya.

sebenarnya aku datang sini takda termasuk pakej aktiviti pon.
semua abg abg abg abg abg pulau yang tolong fikirkan.
:)

aktiviti seterusnya adalah;
island hopping! 

the best part adalah,
dibawak pegi ke Pulau Rawa!

2013 kitorang tak pegi sini,
sebab abg bot tanak bawak

terima kasih abg bot! :)
[tidaklah abg sangat beliau tu. aku yang kakak sebenarnya]



pemandangan dari pulau rawa.

pulau rawa lagi seronok snorkeling.
air yang jernih.
karang yang cantik.
pasir yang halus.

aku nampak ikan nemo!
sama macam dalam katun.

dan ikan kepala besar.
aku takut ikan ni makan aku.
sebab besarrr.



ini budak tak reti berenang.
haaaa.
boleh snorkeling takda life jacket.
hasil didikan abg banana :)

dari pulau rawa,
berjalan menengok pulau lain.

ini pulau susu dara besar dan susu dara kecil
[aku teringin nak tau siapa yang bagi nama pulau sebegini]


ini Tuku Burung.
katanya abg wan, banyak burung melepak disini.


ini abg abg pulau mau mengambik batu pulau di pulau susu dara besar.
katanya cantik bentuk bulatan.

tadaa.
ini dia hasil batuan.

dibagi abg wan batu pulau 5 bijik.
rebeh bahu aku kendong beg muatan 2kilo batu saje.

ada lagi 1 pulau dibawak mereka berjalan adalah pulau em em lupa nama sebenarnya.
pulau senggegeh kot.
setelah dibetulkan abg wan, 
nama pulau adalah Pulau Serenggeh.

pulau pulau yang aku pegi kali ni semua pulau yang masih terjaga.
orang tak ramai datang.
sebab ada ikan jos!
hahaha.





cantik kan. cantik kan.

dan,
pengalaman paling best.
pegang baby penyu!



si sepet tanya aku kenapa tak diciom baby penyu.
err err.
tak terfikir.
sebab masa ni geleman si baby penyu asek bergerak.

jadi,
aku nak kata TERIMA KASIH ikhlas dari hati
kepada semua abg abg abg abg abg pulau geng MATAHARI.

abg wan koho-koho menyala. abg shakir a.k.a abg banana. lan jejaka bot. abg joe bos besar. dan semualah.

https://www.facebook.com/matahari.travel.tours?fref=ts


memang pakej istimewa aku dapat dari mereka mereka sepanjang cuti kat sini.
mujur jugelah aku cuma cuti 2hari 1malam saje.
kalau tak jenuh la mereka nak melayan aku.

ini bilik aku duduk hari tu.
aku ambik bilik kipas saje.
tapi memang selesa.

next plan:
Redang.
insyaAllah.

solotrip seterusnya,
akan difikirkan.
ini trip solo pertama dan bukan terakhir.

harap-harap kan,
kali ketiga datang semula perhentian dengan pemilik tulang rusuk
sweet tak sweet tak aku.
miahahhaa.

ok bai.

"i haven't been everywhere, but it's on my list"


























1 comment:

  1. Weeeiiiiii!!!!jelozye ak aimi....!!!!phewittt thumb up....

    ReplyDelete