Sunday 12 August 2012

SIJIL ANNUAL

assalamualaikum.
selamat hari ahad :)

beberapa minggu lepas, around July-August,
ramai kawan-kawan aku yang dah called to the Bar.
congrates :)

selepas bersusah-payah selama 9 bulan, belajar bukan main lama macam ambik medic gayanya..
akhirnya.. baru la boleh dipanggil lawyer. 

tahniah sekali lagi :)

seronok ke jadi lawyer?
entah.
aku takde jawapan.
huu.

aku dah lama nak buat post pasal macam mana nak apply pc (sijil annual).
tapi, aku takda masa terluang.
kalau ada pon, aku malas. hee.

sempena hari ahad yang aku rasa malas lagi nak buat kerja,
aku tulis la kejap.

masa aku nak apply pc ni, memang malas gila nak isi form ni.
rasa susahnya nak apply.
padahal bukan susah mana pon.

terima kasih kepada Anis Syazween & Dollah
yang selalu layan soalan-soalan remeh temeh aku sepanjang aku nak apply pc tu.hee.

tiba-tiba teringat ada sorang kawan aku tanya,
kena apply sendiri ke?
bukan office admin yang uruskan?
haha.
aku kerja firm kecik je.
tak mampu nak kerja firm besa-besa macam korang yang ada admin yang boleh uruskan semua tu.

jadi, post ini ditujukan khas untuk mereka yang kena uruskan sendiri pc mereka. :)
**sekarang dah e-filing, zaman aku manual lagi, so maybe akan ada steps yang beza sikit**

1)  uruskan untuk CTC (certified True Copy) korang punya Perintah.

dan juga SD (Statutory Declaration).

ini sample SD aku:

STATUTORY DECLARATION


I, Aimi Shazwani binti Yaakob (NRIC No 870108-XX-XXXX), an Advocate and Solicitor of the High Court of Malaya, do hereby solemnly affirm and declare as follows:-

1.      I was admitted as an Advocates & Solicitors of the High Court of Malaya on 25th of May, 2012 after completing my chambering tenure with Messrs Mohaji, Hazury & Ismail at Y2/49A, Blok G, Tingkat 2, Jalan Plumbum Y/7Y, Pusat Komersial Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor.
2.      From 26th of May, 2012 until 24th of June, 2012 I was not working.
3.      From 25th of June, 2012 until the date of this application, I am employed as a Legal Assistant with Messrs Mohaji, Hazury & Ismail at Y2/49A, Blok G, Tingkat 2, Jalan Plumbum Y/7Y, Pusat Komersial Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor.
4.      I hereby undertake that I shall not practice in 2012 until I have been issued with a valid Sijil Annual and Practising Certificate for 2012 in accordance with the provisions of Part III of the Legal Profession Act 1976.
And I make this solemn declaration conscientiously believing the same to be true and by virtue of the provisions of the Statutory Declaration Act 1960.

Affirmed by the said AIMI SHAZWANI BINTI YAAKOB          )
NRIC No 870108-XX-XXXX                                                     )
At SHAH ALAM                                                                          )
On                                                                                                 )          
                                                                                                         
                                                                                                        Before me,
                                                                                                         
                                                                                                      ……………………….
                                                                                           Commissioner for Oath


2) hantar surat ke Jardine Lloyd.
aku tatau boleh just call ke tak, tapi aku memang buat in writing je la.

(gambar berbalam-balam sikit sebab aku ambik gambar surat dari komputer sebab tak jumpa yang hard copy. hee)

Jardine akan reply surat korang, dalam masa 2 hari.
kalau tak jugak, korang kena la call dan follow up.

Jardine akan fax&post surat ini:

page 1

page 2

biasa mesti kita akan received yang di fax dulu kan.
buat extra copy, untuk dihantar ke State Bar.
(aku Selangor Bar, tatau la kalau Bar negeri lain beza ye)


2) Lepas dapat surat dari Jardine tu,
hantar surat ke State Bar pulak.

State Bar akan bagi Sijil Caruman.
tapi kena buat payment RM 150.00

3) Isi semua dalam borang Sijil Annual tu.
Semua yang dia nak, sebenarnya dia dah tulis dalam borang tu,
siap dah buat checklist lagi.
cuma, aku faham, korang mesti ada yang malas nak baca kan.
ahhaha
(aku pon malas juge dulu)

attach la semua yang dia nak.
aku pon ingat-lupa-lupa.
tapi yang aku ingat antaranya:

1. borang itu sendiri (isi dengan lengkap)
2. SD
3. Salinan Perintah yang dah di ctc kan (2 copies)
4. Sijil Caruman dari State Bar
5. Cek-cek seperti yang dah ditulis dalam borang tu.
(3 cek tu prepare berasingan ye)
-RM 750 atas nama BAR COUNCIL
-RM 60 atas nama BAR COUNCIL DISCIPLINE FUND
-RM 100.00 atas nama BAR COUNCIL COMPENSATION FUND

aku rasa ni je la.
nanti kalau aku ada dekat ofis dan ada masa lapang aku double check la ye.

4. Lepas tu hantarlah ke Bar Council :)
dalam 2 minggu siap dah.
nanti Bar Council akan call bila PC korang dah siap.
tapi korang pon rajin-rajin la follow up ye.
kalau Bar Council dah kata dah ready,
datangla collect dekat Bar Council :)
inilah rupa PC korang itu nanti..



lepas tu dapat la gaji lawyer. haha.
(gaya cakap macam la gaji banyak sangat kan)

dan, nama korang pon akan tertera lah di letter head firm korang.
dan juga akan tertera di laman sesawang Bar Council :)

pesanan:
(kepada diri sendiri juge)

janganlah anda menjadi lawyer semata-mata anda ingin berbangga bahawa anda adalah seorang lawyer.
dan jika satu hari nanti anda menjadi partner kepada sebuah firm,
janganlah anda menjadi partner yang tido sambil berdiri.
*hidden meaning*
haha.

carilah rezeki yang halal untuk anak-isteri/suami anda 
(eh eh, cari rezeki unt suami?-sharing is caring kan) haha

sekian,
di harap post ini akan membantu :)

*****************************************
cita-cita cik bidadari:
nak jadi lawyer masuk tv.
hahaaha






1 comment:

  1. aimi, sijil caruman tu apa ye? n RM150 tu bayar utk apa?

    ReplyDelete